Een leeg vel papier voor je en de opdracht iets over jezelf te schrijven. Klap jij dan meteen dicht? Je bedrijf, product of dienst omschrijven voelt vaak net zo ongemakkelijk. Toch bepalen goed leesbare SEO teksten of jouw boodschap overkomt en waar jouw website zal verschijnen in zoekresultaten. Waarom dat zo is en hoe ook jij je boodschap overtuigend overbrengt lees je hieronder.
Bij het ontwikkelen van een website ligt de nadruk vaak op functies en ontwerp. Maar op de vraag: ‘hoe zit het met de teksten?’ zijn de antwoorden vaak: ‘die van de oude site kunnen we toch gebruiken’, ‘dezelfde tekst als in de brochure’, of ‘dat komt later wel…’.
Tekst is vaak een ondergeschoven kindje. Terwijl het aantrekkelijk omschrijven wat je te bieden hebt belangrijker is dan ooit. Om gevonden te worden in Google, én om je klanten te overtuigen zijn goede SEO teksten onmisbaar.
Hoe schrijf je goede SEO teksten?
Voor doeltreffende en leesbare SEO teksten moet je eerst bedenken voor wie je schrijft. Je doelgroep dus. Weten wie er allemaal bij je doelgroep hoort is het begin. Waar liggen hun interesses, tegen welke problemen lopen ze aan? Hoe kun jij ze helpen? Wat bied jij dat je concurrent niet heeft?
En heel belangrijk, hoe verpak je die informatie — wat vindt jouw ideale publiek aantrekkelijk?
Wat je vooral niet moet doen
Al ken jij je product of dienst als de beste, alleen maar schrijven over jouw pluspunten en die van je product is niet handig. Eigenlijk is dat net zo irritant als een gesprek met iemand die constant over zichzelf praat. Uit jouw tekst moet vooral betrokkenheid en interesse voor je doelgroep spreken.
Hoewel een zoekwoordonderzoek onmisbaar is bij het ontdekken van de behoeften van je publiek, is schrijven voor zoekmachines en je tekst volstoppen met keywords niet de manier om mensen te raken. Je tekst wordt er onnatuurlijk van en je lezers (en ook zoekmachines) haken af.
Maar… hoe zorg je dan dat jouw teksten hoog scoren in zoekmachines?
Zoekmachines hebben er belang bij het beste antwoord op een zoekvraag te bieden. Algoritmes worden daarom steeds beter in het herkennen van waardevolle informatie, en analyseren daarvoor o.a. de lengte van een artikel, afwisseling in zinslengte, consistentie en leesbaarheid.
Teksten met te vaak hetzelfde zoekwoord worden daarom niet beloond met een hoge ranking. Maar ook de originaliteit van een artikel speelt een rol. Een interessant artikel van een concurrent kopiëren? Google weet in de meeste gevallen wanneer het origineel werd gepubliceerd en gaat je niet belonen met een hoge ranking*.
Geeft jouw website het beste antwoord op een zoekvraag? Is jouw informatie populair? Hoe meer bezoekers en links van andere sites dat oplevert, hoe hoger jouw positie in zoekmachines.
Alles begint dus met een prettig leesbaar, goed onderbouwd en origineel verhaal. Vervolgens moet je Google en Bing helpen jouw artikel te vinden. Met een evenwichtige verdeling van zoekwoorden en synoniemen daarvan, structured data (schema.org), kopjes die als wegwijzers dienen, afbeeldingen met goede omschrijvingen en meta-descriptions.
*Als je toch een tekst van een andere site moet kopiëren, vermeld dan je bron en voeg een canonical tag — een verzoek aan Google om het originele artikel te indexeren — aan je pagina toe.
Onmisbare stappen voor SEO teksten die werken
Samenvattend kun je zeggen dat teksten die resultaat opleveren altijd goed voorbereid zijn en geschreven voor mensen, niet voor zoekmachines. Dus of je nou zelf aan de slag gaat of het schrijven uitbesteedt, sla deze stappen niet over:
- Leer je doelgroep kennen en weet welke problemen en vragen ze hebben
- Onderzoek hoe jouw product of dienst je doelgroep kan helpen
- Vraag je af waarin jij je onderscheidt van je concurrent
- Voer een zoekwoordonderzoek uit
Ik help je met die voorbereiding en met het schrijven van (SEO) teksten voor je website, social media en persberichten. Teksten die een goed verhaal vertellen en jou als expert en autoriteit in je vakgebied neerzetten.
Hoe ik je kan helpen bij het schrijven en publiceren van je verhaal
Teksten schrijven is slechts een deel van een proces met als doel: een verhaal dat gelezen wordt en tot actie aanzet.
Hoe kom je op interessante onderwerpen voor je website of social media kanalen? Hoe publiceer je je artikel in meer talen? Oh ja, teksten worden aantrekkelijker als ze mooie afbeeldingen met de goede omschrijvingen en tags bevatten – hoe regel je dat allemaal?
Ook hierbij kan ik je helpen. Naast copywriting maken opdrachtgevers in diverse sectoren graag gebruik van mijn aanvullende diensten zoals:
- Onderwerpen voor blog- en social media posts, gebaseerd op USP’s en trends
- Research
- Lay-out, inclusief afbeeldingen of technische illustraties
- Implementeren in CMS of HTML site
- Toevoegen van structured data en meta gegevens voor zoekmachines
- Sociale deelbaarheid
- Vertaalbegeleiding en -implementatie
- Publiceren van social media posts
Wil je advies over zoekmachinevriendelijke teksten? Of heb je hulp nodig bij het schrijven of publiceren van je teksten omdat je er zelf geen tijd voor hebt? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.